poral.eu

Wg tytułu, reżysera, aktora, ean...
FILMY BLU-RAY A-Z ZAPOWIEDZI FILMY 4K ULTRA-HD FILMY BLU-RAY 3D STEELBOOK PROMOCJE OKŁADKI KONTAKT FORUM DVD HD-DVD

Polski Portal o Filmach Blu-ray oraz 4K Ultra-HD


Oferta bluedvd.pl
Piękna i Bestia [Blu-ray 3D + Blu-ray]
Piraci z Karaibów: Zemsta Salazara 3D [Blu-ray 3D + Blu-ray]
Kong: Wyspa Czaszki - Steelbook [Blu-ray 3D + Blu-ray]
Kong: Wyspa Czaszki - Steelbook [Blu-ray 3D + Blu-ray]

Król Artur: Legenda Miecza [Blu-ray 3D + Blu-ray]

Strażnicy Galaktyki vol. 2 [Blu-ray]
Life - Steelbook [Blu-ray]
Wonder Woman - Steelbook [Blu-ray 3D + Blu-ray]

W Starym, Dobrym Stylu [Blu-ray]

Digital Versatile Disc (DVD)

Format Obrazu - Digital Versatile Disc (DVD)
     

FORMAT OBRAZU DVD


Funkcja Pan&Scan jest dostępna w niektórych programowych i sprzętowych odtwarzaczach DVD i pozwala użytkownikom na oglądanie filmów z zachowaniem oryginalnego współczynnika proporcji (dużo wyższego niż 4:3/1,33:1) bez czarnych pasów u góry i dołu ekranu. Proporcje 4:3 wiekszości odbiorników telewizyjnych są utrudnieniem dla użytkowników. Tak wiec wielu z nich nie bedzie w stanie oglądać całego obrazu od razu ale przy pomocy funkcji Pan&Scan (Panoramowanie i kadrowanie) mogą sterować, którą część obrazu chcą widzieć w danym czasie .

Obraz Letterbox (standardowy) opisuje zawartość wideo o proporcjach oryginału wiekszych niż 4:3 (np. 2.35:1 lub 16:9), który ma być wywietlany na ekranie o proporcjach 4:3 (np. na prawie każdym odbiorniku telewizyjnym). Czarne pasy, zwane przesłonami, używane są do zakrycia przestrzeni nie zajmowanej przez obraz z góry, z dołu lub z boków ekranu (jeżeli potrzeba), tak by widzowie mogli oglądać całą powierzchnie ekranu na raz .

Panoramiczny zwykle o proporcjach z zakresu 2.35:1 do 16:9. Prawie wszystkie utwory DVD posiadają proporcje obrazu panoramicznego zwiastując nową ere telewizorów panoramicznych, które wkrótce zastąpią obecne standardowe telewizory. W nowych standardach telewizyjnych, takich jak HDTV (High Definition Television) będzie stosowany obraz panoramiczny.





16:9 - 1.85:1 Anamorficzny (Academy Flat)



16:9 - 2.35:1 Szerokoekranowy (Anamorphic Scope)



4:3 - 1.33:1 (Academy Standard)

CinemaScope - sposób realizacji szerokoekranowej umożliwiający projekcję filmów o proporcjach obrazu 2.66:1, dwukrotnie dłuższego od standardowego 1.33:1.

Obraz Anamorficzny - termin używany w odniesieniu do kinematograficznej techniki rejestracji obrazu panoramicznego na taśmach filmowych 35 mm, a także innych mediach służących do zapisu obrazu i w początkowym założeniu przystosowanych do rejestracji obrazu o proporcjach niepanoramicznych. Termin ten stosowany jest także w odniesieniu do projekcji kinowej wymagającej projektorów wyposażonych w optykę z soczewkami anamorficznymi pozwalającymi odtworzyć oryginalne proporcje obrazu na ekranie. Obrazu anamorficznego nie należy mylić z opracowanym dla potrzeb telewizji cyfrowym obrazem anamorficznym, który opiera się na podobnych założeniach, ale wykorzystuje do kompresji całkiem inne metody.

Obraz panoramiczny występuje zazwyczaj w trzech formatach, opisujących proporcje obrazu: 2,35:1, 1,85:1 i 1,78:1. Dodatkowo każdy z nich może być zapisany w odmianie anamorficznej lub nie anamorficznej. Termin "anamorficzny" odnosi się do sposobu transferu filmu z oryginalnego źródła na płytę DVD. Szerokoekranowy film jest zamieniany na wideo w postaci odbitki anamorficznej, w której klatki są zwężane poprzez ściśnięcie. Tak przygotowany obraz kodowany jest w MPEG-2 i zapisywany na krążku. Podczas odtwarzania filmu, obraz zostaje z powrotem rozciągnięty do właściwych rozmiarów. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie najlepszej z możliwych jakości obrazu, ponieważ na opisanie obrazu wykorzystuje się pełną rozdzielczość PAL (720x576).

Na telewizorze panoramicznym obraz w o proporcjach 1.85:1 wypełni cały ekran bez żadnych strat jakości. Natomiast na telewizorze 4:3 odtwarzacz dokonuje matematycznej konwersji w dół, zamieniając cyfrowo cztery poziome linie obrazu na trzy linie oraz dodając elektronicznie czarne paski na górze i na dole ekranu. Mimo tej z pozoru brutalnej konwersji, taki obraz nie odbiega jakością od postaci "letterbox".

Dla odmiany w standardzie nie anamorficznym w filmach panoramicznych czarne paski na dole i górze ekranu dodaje się do materiału wyjściowego. Pozwala to zachować właściwe proporcje obrazu, ale w efekcie daje gorszą jakość filmu, ponieważ obraz jest opisany w pionie za pomocą mniejszej liczby pikseli. Podczas odtwarzania na telewizorze szerokoekranowym będziemy wciąż skazani na oglądanie czarnych pasków. Dodatkowo po bokach pojawią się szare pasy, dodane przez telewizor by wypełnić nie używane fragmenty obrazu. Oczywiście oglądanie filmu przy takich ustawieniach jest mało komfortowe. By w tej sytuacji obraz pojawił się na pełnym ekranie, musi być elektronicznie powiększony. Wszystkie wady powstałe podczas kopiowania i kodowania obrazu będą siłą rzeczy o wiele bardziej widoczne.

Przy odtwarzaniu na szerokim ekranie filmu z transferem anamorficznym o proporcjach 2.35:1 (obraz jest szerszy niż 1.85:1) również pojawią się wąskie czarne paski. Są one jednak mniejsze niż w przypadku pasków wkopiowanych w filmy nie anamorficzne. Stosowanie nieanamorficznego formatu jest dla posiadaczy panoramicznych telewizorów niczym nie uzasadnioną karą, odbierającą przyjemność jaką niesie ze sobą kino domowe.


Komentarze - Format Obrazu - Digital Versatile Disc (DVD)

    Filmy Blu-ray: 2535    Polskie okładki Blu-ray: 1572    BD-Info: 2651    Wykresy Video Bitrate: 2435    Skany płyt: 2044

Copyright © 2006-2017 Filmy Blu-ray - 4K Ultra-HD - DVD - Polska Wersja Językowa - Oryginalne Wydania w Polsce i Europie